معماران سازمانی معمولاً متهم اند به اینکه مستندات و مدل های مفصل و حجیم تولید می کنند که فقط درد گذاشتن در قفسه ها می خورد. هر چند در پاره ای از اوقات، تولید مدل های مفصل و جزئی به دلیل اهداف پروژه یا چرخه معماری ضروری است، اما در بسیاری از موارد هم حجم و سطح جزئیات مدل های تولیدشده بیش از حد لزوم است و همین حجم و تفصیل مدل ها مانعی برای استفاده عملی و موثر از نتایج پروژه می شود.
برای رفع این مشکل، سال هاست که مفهومی به عنوان One Page Architecture مطرح شده که می توان آن را به «معماری تک برگی» ترجمه کرد. منظور از معماری تک برگی، یک مدل کلان از معماری (معمولاً مطلوب) است که به سادگی و در نهایت ایجاز، کلیات معماری طراحی شده را به مخاطب (معمولاً مدیران و معماران ارشد سازمان) منتقل می کند. این معماری تک برگی را می توان مانند پوستری در معرض دید مدیران نصب کرد و به صورت روزمره از آن برای یادآوری مؤلفه ها و ارتباطات هدف معماری مطلوب یا نواقص و کاستی های معماری موجود استفاده کرد.
بعضی از نماهایی که به طور معمول می توان از آن ها به عنوان معماری تک برگی استفاده کرد، عبارتند از:

  - نقشه قابلیت های کسب و کار (Business Capabilities Map) یا نقشه های حرارتی استخراج شده براساس آن (Heat Map)
  - 
  مدل زنجیره ارزش سازمان
  - 
  مدل سلسله مراتبی فرآیندها (PHD)
  - 
  نمای چشم انداز کاربردها (Application Landscape)
  - 
  نمای رفتار کاربردها (Application Behavior)
  - 
  نمای لایه بندی سرویس ها (Layered View)
  - 
  ...

البته هر کدام از این نماها عناصر و روابط مختلفی را نمایش می دهند و انتخاب نمای مناسب بستگی به اهداف ذی نفعان از اجرای معماری دارد و علاوه بر نماهای استانداردی که ذکر شد، بعضی اوقات از نماهای ابتکاری که ارتباط دو یا چند عنصر معماری را نمایش می دهد، استفاده می شود. نکته مهم در انتخاب و تولید نماها برای معماری تک برگی این است که از ذکر جزئیات زیاد خودداری شود.

مطالعه بیشتر

مدل مرجع نرم افزارهای کاربردی منتشر شد.

این مدل دربردارنده طبقه‌بندی كاملي از سیستم‌های نرم‌‌افزاری، مؤلفه‌‌های کاربردی و واسط‌‌های نرم‌‌افزاری عمومی یا مشترک در دستگاه‌‌ها است که برای جمع‌‌آوری، پردازش، نگهداری، استفاده، به‌اشتراک‌گذاری و ارائه اطلاعات جهت پشتیبانی از فرآیندهای کسب‌وکار سازمان درنظر گرفته می‌شوند.

استفاده از مدل مرجع نرم‌‌افزار در سطح ملی (دولت و کلیه دستگاه‌های اجرایی) باعث ایجاد یک چارچوب و زبان مشترک برای انتخاب، تولید و توسعه سیستم‌‌های نرم‌‌افزاری عمومی می‌شود و به دولت امکان می‌دهد که این نرم‌‌افزارها را میان‌‌دستگاه‌‌های اجرایی به اشتراک گذاشته و زمینه‌‌ی استفاده مجدد را فراهم نماید.

در راستای آموزش و فرهنگ سازی معماری سازمانی در کشور و بنابر زیست بوم معماری سازمانی ایران، مجموعه اقدامات متنوعی توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران در سطح کشور انجام شده است که مجموعه نتایج و خروجی های آن به صورت کاملا آزاد بر روی سایت چارچوب ملی معماری سازمانی جهت استفاده عموم قرار داده شده است. 

جهت دریافت مجموعه منابع و دوره های آموزشی برگزار شده کلیک نمایید.

براساس برنامه سومین همایش سالانه معماری سازمانی که در ابان 98 در دانشگاه شریف برگزار می شود، از تجارب موفق معماری سازمانی در کشور تقدیر خواهد شد و جوایزی به رسم یادبود به آن‌ها تعلق خواهد گرفت. محورهای ارزیابی شامل پنج محور اصلی زیر است:

  1. طراحی و راه­ اندازی سامانه(های) یکپارچه سازمانی-ملی با رویکرد معماری
  2. یکپارچه­ سازی سرویس­های درون­ سازمانی-برون­ سازمانی با رویکرد معماری
  3. فراهم­ سازی بستر انتشار و مدیریت داده ­های باز(عمومی) با رویکرد معماری
  4. طراحی و راه ­اندازی بستر ارایه خدمات یکپارچه به ذینفعان با رویکرد معماری
  5. ایجاد تحول کسب ­و کار-دیجیتال در سازمان با رویکرد معماری سازمانی

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت همایش مراجعه شود: لینک فراخوان جایزه معماری سازمانی

رونمایی از چارچوب معماری سازمانی ایران در همایش تهران هوشمند برگزار شد.

این برنامه درحالی‌که با عنوان رونمایی از چارچوب تعامل‌پذیری دولت الکترونیک با حضور امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شده بود، بدون حضور او و با موضوع چارچوب معماری سازمانی ایران برگزار شد.

ابتدا رضا باقری اصل، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات سند ملی چارچوب تعامل‌پذیری دولت جمهوری اسلامی ایران را شرح داد و گفت: "در این چارچوب تعامل‌پذیری فنی، تعامل‌پذیری فرآیندی و تعامل‌پذیری قانونی وجود دارد."

مازیار مباشری، مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات
چالش‌های اساسی توسعه فاوا را از گذشته تاکنون توضیح داد و گفت: "راه‌اندازی گذرگاه خدمات هوشمند از جمله معضلات ما بوده است. نبود زیرساخت‌های اطلاعاتی و یکپارچگی در ارائه خدمات بین دستگاه‌های اجرایی معضلی است که اکنون با آن درگیر هستیم و اقدامات لازم را برای آن در نظر گرفته‌ایم."

او در ادامه گفت: "عدم یکسانی ثبت نشانی یک مکان در فرم‌های مختلف  چالش دیگر ماست. آنچه که مهم است، هویت الکترونیکی است که باید بر روی آن برنامه‌ریزی شود و ارائه خدمات الکترونیکی این است که بتوانیم اطلاعات اشخاص را شناسایی کنیم و سوابق اطلاعات را برای تصمیم گیری‌های آتی جمع آوری کنیم‌."

مباشری با اشاره به تجارب و دستاوردهای معماری سازمانی گفت: "حدود 100 پروژه را در تنظیم چارچوب ملی بررسی کردیم تا بتوانیم یک چارچوب کامل را برای کشور تنظیم کنیم."

او با اشاره به اینکه سابق بر این فقط در دانشگاه شهید بهشتی رشته معماری سازمانی داشتیم، گفت: "اکنون در  دانشگاه شیراز هم این مجوز گرفته شد و  در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد و گیلان هم این مجوز گرفته شده است و تمامی سرفصل‌های این چارچوب به دانشگاه‌ها ارسال شده است."

باقری اصل در ادامه گفت: "دولت الکترونیک دولتی است که موحب کاهش هزینه شود. بیشترین درصد استعلام دهنده برای 64 مجوزی که گرفته شده است مربوط به قوه قضاییه هست که 27 درصد است."

مباشری مدل پیشنهادی خدمات دولتی را ارائه داد و گفت: "مدل خدمات خوشه‌ای مدل استانداردی است که می‌توان در آن ساز‌وکارها را به درستی انجام داد. این خدمت توسط دولت یا بخش خصوصی باید حفظ شود."

مباشری در ادامه گفت: "در مدل مرجع که ماتریس آن را در الگوی خدماتی داریم، دستگاه‌های حاکمیتی می‌توانند برای آن تصمیم‌سازی کنند و بخش‌هایی که فاصله بین آن افتاده یا اولویت بیشتری دارد را تشخیص دهند."

او دستاوردهای مدل مرجع نرم‌افزار را مطرح کرد و گفت: " سامانه خود ارزیابی برای بخش نرم‌افزار ایجاد شده که تا آخر این ماه برای عموم در درسترس قرار می‌گیرد."

مدل مرجع  امنیت، مدل مرجع عملکرد و مدل مرجع خدمات استانی و شهری مباحثی بود که چارچوب‌های آن در این رونمایی توضیح داده شد.

دانلود فایل ارائه

Back to top